ההיסטוריה העשירה
של לאונידס
מהפכת שוקולד אמיתית
תשוקה, התמדה והתחדשות. זו ליבת העשייה של מותג השוקולד הבלגי המצליח Leonidas, שהחל לפני כ-120 שנה כחלום מתוק שהולך רחוק… מייסד החברה, שקרויה על שמו, הביא בשורה מהפכנית ואיכותית במיוחד לרבבות חובבי שוקולד בבלגיה ובעולם כולו, שגילו חוויה מתוקה ויוצאת דופן בפרלינים המענגים שהסעירו להם את כל בלוטות הטעם. סיפור המותג, כמו השוקולד עצמו, הוא מסע מרתק בהיסטוריה העולמית, שהחל ברחוב קטן ביוון ונפרש כיום על פני העולם כולו…
מאה ועשר שנות שוקולד
לפני יותר מ-100 שנה, כשלאונידס קסטקידס החל לעבוד על הפרלינים הראשונים שלו, הוא לא יכול היה לתאר לעצמו שהשוקולד הכ”כ מוקפד שיצר ימשיך גם כיום לרגש את החיך של מיליונים ברחבי העולם. במשך ארבעה דורות הטביעה המשפחה את חותמה על תעשיית השוקולד והעסק המשפחתי הפך למותג איכות בינלאומי. מה שהתחיל כחנות זעירה בה נמכרו פרלינים דרך חלון הזזה קטנטן, הפך להיות מותג נחשק ומצליח המספק חוויית שוקולד איכותית ומענגת עם יותר מ-1300 חנויות בכל העולם, וכמובן – גם בישראל.
1882
שורדים עם ממתקים
אנטוליה לאונידס ז’ורז’ קסטקידס נולד בניגדי, טורקיה. באותם ימים אף אחד לא יכול היה לנחש כי יבוא יום והוא יהפוך למישהו שהולך בעקבות ליבו ומגשים את חלומותיו. אבל החלום הגדול של לאונידס הקטן התחיל מגיל צעיר מאוד, אז היה יוצא עם אחיו אברהם לרחובות העיר הטורקית כדי למכור גרניטה ושאר ממתקים. מעט הכסף שהרוויח אפשר למשפחה לשרוד כלכלית בתקופה בה האזור בה חיו לא היה יציב מבחינה פוליטית וכלכלית. כך, הממתקים הפשוטים שמכרו אפשרו להם לשרוד.
1900
גרניטה, יין והחלום הגדול בארה”ב
בגיל 18 החליף לאונידס השאפתן את הגרניטה ביין והחל למכור אותו ב”לה בלה איטליה”. אבל הדברים לא עברו חלק. אחת המשאיות שהובילה את חביות היין הרבות שלו הייתה מעורבת בתאונה. בשל העובדה כי לא היה לו ביטוח, לאונידס נפגע כלכלית, אבל שאפתנותו לא נתנה לו לוותר על החלום והוא עשה דרכו לארצות הברית, שם קיווה להתחיל מחדש ולהגשים את חלומו הגדול. בארץ האפשרויות הבלתי נגמרות הוא החל ללמוד את סודות המקצוע שכל כך התלהב ממנו, והפך תוך זמן קצר לקונדיטור.
1910
רומנטיקה תוצרת בלגיה
אז איך הגיע בסוף הקונדיטור היווני המוכשר דווקא לבלגיה? ובכן, עשר שנים מאוחר יותר, ב-1910, השתתף לאונידס בתערוכה העולמית בבריסל כחבר במשלחת יוונית-אמריקאית.
הוא הציג את יצירות הקונדיטוריה והפטיסרי שלו בפני כ-13 מיליון מבקרים שהתרשמו מהתוצרים וגמלו לו במדליית ארד יוקרתית. כעת, כל העיניים היו נשואות ללאונידס, ובמיוחד עיניה הטובות של ג’ואנה אמיליה טירלינק, בחורה יפהפייה שהגיעה מבריסל. לא ברור אם ג’ואנה לא יכלה לעמוד בפני המטעמים המתוקים של לאונידס או בפני מראהו המושך, מה שבטוח שהוא לא יכל להתעלם מעור החרסינה שלה וחיוכה הכובש, ב-1912 לאונידס נישא לה ועבר להתגורר איתה בעיר גנט הבלגית.
1913
חדר תה והחיים הטובים
בשנת 1913 הופיע לאונידס שוב בתערוכה העולמית, הפעם בגנט, עיר מגוריו. לאחר שהציג בגאווה את יצירותיו החדשות למבקרים, הוענקה לו מדליית הזהב ותעודת הוקרה. באותה שנה גם פתח את חדר התה הראשון שלו יחד עם ג’ואנה, שם פינק את אורחיו בפטיסרי משובח, ממתקים וגלידות מצוינות.
כשהגרמנים פלשו לבלגיה ב-1918, בית התה נסגר זמנית, אבל כשהבין שהתושבים עדיין רוצים ליהנות מההנאות הקטנות של החיים, ובוודאי מהמעדנים המתוקים שלו, הוא פתח מחדש ועשה קאמבק מרשים. כעת, בנוסף לחדר התה שלו בגנט, הוא פתח גם חדר טעימות ומזנון קר בעיירת החוף בלנקנברג, שהייתה פופולארית מאוד בקרב הבורגנות באותה תקופה בשל החנויות האופנתיות והקזינו השוקק. את חדר התה השני של לאונידס הוא החליט לפתוח במלון Lion d’Or הנודע.
1922
הכל נשאר במשפחה
בעוד לאונידס חגג את הצלחתו עם ג’ואנה בבלגיה, המצב הפוליטי ביוון הידרדר. השמועות על הצלחתו עשו דרכן למולדתו ומשפחת קסטקידס החליטה לעבור לגנט ולהירתם לעסק המצליח. בלט במיוחד האחיין בזיליו שלמד מלאונידס את כל רזי המקצוע עד שהפך לקונדיטור מומחה בפני עצמו. השניים השלימו זה את זה: האחד היה איש מכירות מלידה והשני הביא רוח צעירה ויצירתית. הם פיתחו מערכת יחסים של אב ובן ויצרו יחד מגוון מרשים וטעים של פרלינים איכותיים בטעמים משובחים.
1924
כיבוש הבירה
לאחר שלאונידס כבש את לבבות התושבים של גנט ובלנקנברג, הוא החליט שהגיע הזמן להסתער גם על בריסל .המשפחה היוונית שלו נשארה לנהל את החנות בגנט, והוא ובזיליו פתחו בבריסל חדר תה חדש שנקרא Pâtisserie Centrale Leonidas. הם עבדו קשה כצוות מאוחד וביססו את מותג Leonidas בבירה הבלגית.
1935
הסימן המסחרי של לאונידס: חלון הזזה
בזיליו ולאונידס התקבלו בבריסל בזרועות פתוחות. בלילות הכין בזיליו פרלינים טעימים בבית מלאכה קטן ליד ה Grand-Place-ובבוקר חצה את העיר עם סוס ועגלה כדי למכור את תענוגותיו לקהל לקוחות נאמן ומלא תשוקה…
הכל התנהל בצורה חלקה עד שבזיליו הסתבך עם המשטרה שאסרה עליו למכור ברחוב, אלא רק בחנות. בזיליו שכר חדר בשדרות אנספך 58 שהיה קטן וצר ואפילו נטול דלת לרחוב הראשי. אבל כיאה לבסיליו, אין דבר שאין לו פתרון, והוא החל להציג את הפרלינים הטעימים שלו על אדן החלון ומכר אותם לעוברים ושבים מאשנב הזזה קטן. זה היה רעיון מהפכני באותם הימים וגם רווחי מאוד – 35 ק”ג של ממתקים נמכרו מדי יום ישירות מבית המלאכה הקטן, והכל היה טרי, מהיר ואפילו בחצי מחיר מהמתחרים. בהמשך הפך חלון ההזזה של לאונידס לסימן המסחרי של המותג שהלך וגדל.
1937
מותג בפני עצמו
בשנה זו בזיליו המציא את שם המותג ואת הלוגו בהוקרה לדודו. הוא החל להשתלט בהדרגה על כל ניהול החברה ורשם את השם Leonidasברשם החברות של בריסל. בזיליו החליט שהלוגו צריך להיות על שם הלוחם היווני לאונידס, לכבוד דודו, ועד היום מתנוססת על לוגו המותג דמות של גיבור יווני.
1950
שוקולד לכולם
גם במהלך מלחמת העולם השנייה השוקולדים הטעימים של Leonidas היו מבוקשים מאוד בקרב הלקוחות. בזיליו החל לקנות קקאו ולייצר את השוקולד בעצמו והמותג הפך להצלחה מסיררת. ב-20 בפברואר 1948 מייסד החברה, לאונידס קסטקידס, נפטר .הוא השאיר את החנויות לאחיין שלו שגילה מוטיבציה רבה להמשיך את המסורת השוקולדית המשפחתית, ושאף לייצר מוצרי יוקרה איכותיים לכולם. הביקוש לפרלינים של Leonidas המשיך לגדול ובזיליו הצליח לעמוד בדרישות. הוא החליט שלא להפוך את הפרלינים שלו למוצר נדיר אלא לאפשר לכולם ליהנות מהעונג המתוק שלו, והחל להרחיב בית המלאכה שלו ולהגדיל את פס הייצור .
1966
איכות יוצאת דופן שתופסת תאוצה
בבריסל לא יכלו להתעלם מהעובדה שהפרלינים המסורתיים של בזיליו שמרו על איכות יוצאת דופן והלכו ותפסו תאוצה ואהדה. השילוב של מוצר איכותי ומנחם שכולם אהבו וצרכו, הביא יזמים רבים שהתעניינו בו, ועד מהרה החלו להיפתח עוד עשרות חנויות של Leonidas ברחבי בלגיה.
1970
תהילה אירופאית
ב-2 באפריל 1970 בזיליו נפטר והשאיר את ניהול Leonidas לאחיו ואחיותיו – ז’אן קסדקוגלו-קסדקידס ובתו מריה קסדקוגלו-קסדקידס. מאותו רגע, נסק המותג עוד יותר, והחל להימכר כמעט בכל רחבי אירופה – הולנד, לוקסמבורג, גרמניה, יוון ובריטניה.
כל מי שטעם פרלין של Leonidas פשוט לא הצליח לעמוד בפיתוי. השוקולד הטעים היה אהוב על כולם ודירברן את הבעלים החדשים להרחיב את הייצור. הם רכשו מפעל ישן באנדרלכט בבריסל ומשם פועל עד היום המפעל וגם מטה החברה.
1980
הגעתו של שוקולד Manon הנחשק
שוקולד Manon המפורסם, האהוב והנחשק עד היום, היה באותם ימים ה-דבר, מעדן מיוחד במינו שהיה מורכב בזמנו מנוגטין ואגוז עטוף בשכבת סוכר. יאני קסדקוגלו, אחד מבני משפחתו של לאונידס, החליט לשפר את ה- Manonעוד יותר ובעקבות רעיון גאוני החליף את הסוכר המומס בשוקולד לבן. באותה תקופה, בשום מקום אחר בעולם לא הכינו פרלינים עם שוקולד לבן. האגוז הוחלף באגוז לוז כי אפשר היה לצלות אותו וכך היה קל יותר לאחסן את המוצרים לאורך זמן. לבסוף, הוא החליף את הנוגטין בקרם חמאה אוורירי וענוג, והמתכון החדש הזה הפך את המנון לפרלין הקלאסי שאנחנו כל כך אוהבים.
1985
מחיר ההצלחה
בעקבות מות אביה קיבלה מריה קסדקוגלו-קסטקידס אחריות על החברה. היא נעזרה באחיה דימיטריוס קסטקוגלו ובבן דודה ואסיליקי קסטקידס וייצור הפרלינים המשיך לגדול. עם זאת, בשלב מסוים הם לא יכלו לעמוד בביקוש ויצאו במהלך יוצא דופן- פרסומת המבקשת מאנשים להפסיק לשלוח בקשות לפתיחת חנות Leonidas נוספות.
2000
Leonidas אינטרנשיונל
כדי לעמוד בקצב הביקוש העצום, החליטה החברה להרחיב את המפעל שלה והחלה לייצר פרלינים גם במפעל גבינות הישן בקומנסטראט שבאנדרלכט. באותה התקופה נמכרו פרליני Leonidas גם בארצות הברית ובאסיה, והחברה הפכה למובילת השוק. יזמים רבים הגיעו לאנדרלכט ממרחקים כדי לעמוד מקרוב אחרי ההצלחה המתוקה ובוודאי שגם לטעום כמה פרלינים משובחים, שלאורך כל השנים נעשו (ועדיין נעשים) בהתאם לערכיו של בזיליו: טריות ואיכות.
2005
עיצוב חדש
בשנה זו כל חנויות Leonidas ברחבי העולם זכו לעיצוב חדש. חלון ההזזה הוחלף בסגנון מלוטש ומודרני יותר, אולם בחברה הוחלט לבחור בצבעוניות ובקו עיצובי שישקפו את האותנטיות והערכים המסורתיים של המותג. כך נצבע המותג בסט גוונים חם והרמוני, המשקפים איכות, מומחיות, ניסיון ואותנטיות. אחידות המותג ניכרת בכל אחד מסניפי החברה, כך שאם תרכשו פרלינים בחנות Leonidas בבריסל, ניו יורק, פריז או ישראל, תמיד תחושו את אותה תחושה בדיוק – אווירה בוטיקית, נעימה וחמימה.
2005
זיווג משמים
קפה ופרלינים, השילוב המושלם שלא ברור איך לא חשבו עליו קודם, אבל בשנת 2005 הפך לדבר הגדול הבא כשבבריסל נפתחו בתי הקפה הראשונים של Leonidas שהגישו לצד הפרלינים השוקולדיים המסורתיים גם קפה חם וטרי עם חלב שוקולד ושמנת. לא עבר זמן רב עד שהקונספט החדשני גרם ללקוחות להתאהב.
2013
כובשים גם את בית המלוכה הבלגי
ב-15 בנובמבר 2013, מלך בלגיה פיליפ הכריז על רשימת הספקים המוסמכים שלו עבור בית המלוכה היוקרתי. לא היה ספק שגם Leonidas תיכלל ברשימה המכובדת הזו, הרבה בזכות האיכות יוצאת הדופן של מוצריה. זה כבוד גדול והכרה בהתמדה ובעבודה קשה של כל מי שהיה חלק מפיתוח המותג, שמאז כבר כובש עוד ועוד יעדים, ולגמרי כבש את בלוטות הטעם של מיליוני אוהבי שוקולד בכל העולם.